Opbouw huurprijs

Om de woonlasten in deze tijd betaalbaar te houden, besliste de overheid om dit jaar de huren voor de sociale huurwoningen niet te verhogen. Je krijgt altijd vóór 1 mei een brief van ons met je nieuwe huurprijs.

De huuropbouw ziet er voor ieder adres net iets anders uit. In elke huuropbouw zie je de kale huurprijs. Woon je in een flatgebouw? Dan komen er bijna altijd servicekosten bij. Heb je een Thuis Plus Pakket? Dan zie je ook deze kosten terug in je huuropbouw.

Veel gevraagd over Opbouw huurprijs

Waar vind ik mijn huurspecificatie?

Algemeen

De huuropbouw of een huurspecificatie vind je in de jaarlijkse huurverhogingsbrief. Deze brief ontvang je altijd in het voorjaar. Vaak in de maand april. Ben je 'm kwijt en wil je toch graag je huurspecificatie zien? Vraag dan gemakkelijk een kopietje aan via 'huurspecificatie aanvragen' onder zelf regelen. Of log in op jouw MijnDomijn account en kijk onder 'Mijn contracten', daar zie je precies hoe jouw huurprijs is opgebouwd.

Wat zijn warmtekosten en wanneer ontvang ik de afrekening hiervoor?

Algemeen

Heb jij in je huuropbouw het kopje "warmtekosten"? Dan is jouw woning aangesloten op het centrale ketelhuis. Dit ketelhuis zorgt voor de verwarming van alle appartementen in jouw gebouw.

Maandelijks betaal je een vast bedrag aan warmtekosten. Maar misschien verbruik jij wel meer óf juist minder dan waar je voor betaald hebt. Daarom geven de meters op jouw radiatoren precies weer wat jij verbruikt. 

Eén keer per jaar sturen we je een brief voor de afrekening van deze warmtekosten. Wij zijn wettelijk verplicht de afrekening van het jaar ervoor binnen één jaar naar je te sturen. We doen altijd ons best om de afrekening voor 1 juli naar je toe te sturen. Daarin lees je of je moet bij betalen óf dat je geld terugkrijgt.

Wat zijn servicekosten?

Algemeen

Woon je in een flatgebouw? Dan hoef je niet alle algemene ruimtes zelf te onderhouden. Veel daarvan regelen wij voor je. Denk bijvoorbeeld aan de schoonmaak van de algemene ruimtes, de energie voor de lift, verlichting van de algemene ruimtes of het tuinonderhoud. Voor deze service betaal je servicekosten. De kosten die we maken verschillen natuurlijk per gebouw. Daarom zijn niet alle servicekosten gelijk. Benieuwd wat jij betaalt aan servicekosten? Je vindt het in je huuropbouw.

Bij de afrekening van de serivcekosten worden ook administratiekosten genoemd. Dit zijn natuurlijk niet alleen de kosten voor het maken van de brief. We zorgen er ook voor dat de verlichting in de trappenhallen, galerijen en bergingen brandt. Dat bijvoorbeeld de schoonmaak geregeld is en dat er in sommige gevallen een huismeester aanwezig is. De organisatie hiervan valt onder administratiekosten (dit is 5% van de kosten in de kolom 'uw aandeel' op de servicekostenbrief).

De huurcommissie heeft ook vastgesteld dat een verhuurder 5% administratiekosten mag rekenen over de bij de huurder in rekening gebrachte servicekosten.

 

Wanneer krijg ik antwoord op mijn bezwaar tegen de huurverhoging?

Algemeen

Heb je bezwaar gemaakt tegen de huurverhoging? En heb je dit gedaan vóór 1 juli 2023? Dan krijg je binnen 6 weken na 1 juli antwoord van ons.

Op 1 juli 2023 is de nieuwe huurprijs ingegaan. Betaal de nieuwe huurprijs totdat je antwoord van ons krijgt. Is je bezwaar goedgekeurd en heb je dus te veel huur betaald? Dan krijg je dit natuurlijk van ons terug.

a a