Wat houdt de huurverhoging in?
Algemeen
In de brief, die je vóór 1 mei krijgt, lees je precies welke maandelijkse huur je vanaf 1 juli betaalt.
Je kreeg rond 17 april van ons een brief over de huurverhoging van 2025. Op het moment dat we de brief verstuurden, wisten we nog niet dat de regering een huurbevriezing wil. En misschien klopt de brief daardoor niet meer. Maar dat weten we nog niet. Want, de plannen van de regering zijn nog niet definitief. Is er duidelijkheid? Dan ontvang je daarover een brief.
Meer weten? Lees het nieuwsbericht waarin we de laatste ontwikkelingen vertellen.
Je kreeg rond 17 april van ons een brief over de huurverhoging van 2025. Op het moment dat we de brief verstuurden, wisten we nog niet dat de regering een huurbevriezing wil. En misschien klopt de brief daardoor niet meer. Maar dat weten we nog niet. Want, de plannen van de regering zijn nog niet definitief. Is er duidelijkheid? Dan ontvang je daarover een brief.
Meer weten? Lees het nieuwsbericht waarin we de laatste ontwikkelingen vertellen.
In de brief, die je vóór 1 mei krijgt, lees je precies welke maandelijkse huur je vanaf 1 juli betaalt.
Ieder jaar passen wij per 1 juli de huurprijzen aan. Hierdoor kunnen we blijven investeren in onze woningen en wijken. We houden ons hierbij natuurlijk aan de regels van de overheid. Die bepaalt namelijk met hoeveel procent de huren maximaal mogen stijgen. Je krijgt altijd vóór 1 mei een brief van ons met je nieuwe huurprijs.
De huuropbouw ziet er voor ieder adres net iets anders uit. In elke huuropbouw zie je de netto huurprijs. Woon je in een flatgebouw? Dan komen er bijna altijd servicekosten bij. Heb je een Thuis Plus Pakket? Dan zie je ook deze kosten terug in je huuropbouw.
Volgens de wet moeten wij huurders van een sociale huurwoning twee maanden voor de verhoging ingaat, een huurverhoging voorstellen.
Dan kun je bezwaar maken. Zorg dat dit bezwaar vóór 1 juli 2025 bij ons binnen is. Op deze datum gaat de huurverhoging in. Je kunt bezwaar maken door een e-mail te sturen naar info@domijn.nl met als onderwerp ‘bezwaar huurverhoging’. Of stuur een brief naar Domijn, Postbus 1345, 7500 BH ENSCHEDE.
Heb je bezwaar gemaakt tegen de huurverhoging? En heb je dit gedaan vóór 1 juli 2025? Dan krijg je zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen 6 weken na 1 juli antwoord van ons.
Op 1 juli 2025 is de nieuwe huurprijs ingegaan. Betaal de nieuwe huurprijs totdat je antwoord van ons krijgt. Is je bezwaar goedgekeurd en heb je dus te veel huur betaald? Dan krijg je dit natuurlijk van ons terug.
Nadat de Huurcommissie de huurverhoging heeft beoordeeld, ontvangen jij en Domijn een uitspraak. Daarin staat of de jaarlijkse huurverhoging redelijk is of niet. Jij als huurder en wij als verhuurder moeten ons houden aan deze uitspraak.
Blijkt dat de jaarlijkse huurverhoging redelijk is? Dan gaat de hogere huurprijs in vanaf de ingangsdatum van de huurverhoging (met terugwerkende kracht). Ook moet jij als huurder de kosten van de procedure van € 25 alsnog betalen.
Is de huurverhoging niet redelijk? Dan gaat de huurverhoging niet door of stellen wij de juiste huurprijs vast.
We raden dit af. Je mag er vanuit gaan dat we jouw huurverhoging zorgvuldig berekend hebben. En hebben we toch een foutje gemaakt? Dien dan een bezwaar in.
Je kunt bezwaar maken door een e-mail te sturen naar info@domijn.nl met als onderwerp ‘bezwaar huurverhoging’. Of stuur een brief naar Domijn, Postbus 1345, 7500 BH ENSCHEDE.
Als jouw bezwaar gegrond is, dan passen we graag jouw huurverhoging aan.
Heb je geen bezwaar gemaakt, maar weiger je de huurverhoging te betalen? Dan ontvang je van ons een herinneringsbrief. Ben je het dan nog niet eens met de huurverhoging? Schakel dan voor 1 november de Huurcommissie in. Als je de Huurcommissie niet op tijd inschakelt, dan mag de huurverhoging doorgaan en ben je verplicht deze te betalen.
Schakel je de Huurcommissie niet in en betaal je de huurverhoging niet? Dan krijg je te maken met huurachterstand. Dat kan serieuze gevolgen hebben. En dat is vervelend en brengt de nodige stress met zich mee. We helpen je graag om dat te voorkomen. Heb je moeite om rond te komen en kun je daardoor de huurverhoging niet betalen? Bel ons dan gerust. Wij kijken graag samen met jou naar de mogelijkheden.
Let op: kies je ervoor om je oude huur over te maken? Zet dan het verschil tussen je oude huur en nieuwe huur op een aparte spaarrekening. Krijg je ongelijk van de huurcommissie, dan moet je alsnog de huurverhoging met terugwerkende kracht betalen. Door het verschil apart te zetten voorkom je dat je eventueel in de schulden komt.
Kom je tijdelijk lastig rond en kun je de huur niet betalen? Bel ons dan gerust. Wij kijken graag samen met jou naar een passende oplossing. Denk hierbij aan een betalingsregeling.
Er zijn vier mogelijkheden waarom jouw netto huurprijs niet verandert:
1. Het kan zijn de netto huurprijs van jouw sociale woning in eerdere jaren al boven de liberalisatiegrens uitkwam. Dat is de grens die bepaalt of jouw woning een sociale huurwoning is en of je huurtoeslag mag aanvragen. Daarom verandert de netto huurprijs dit jaar niet. Je servicekosten kunnen wel veranderd zijn.
2. Je hebt van ons een brief ontvangen met het bericht dat we binnen 5 jaar onderzoeken wat de staat én de toekomst van de huurhuizen in jouw straat zijn. De zorgenaamde 5-jarenbrief. Tot en tijdens dit onderzoek bevriezen we jouw netto huur. Je krijgt daarom dit jaar geen huurverhoging.
3. Je hebt van ons gehoord dat je woning wordt gesloopt. Als we woningen gaan slopen, dan bevriezen we de netto huur. Je krijgt daarom dit jaar geen huurverhoging.
4. Jouw woning heeft een energielabel E, F of G. We willen zo snel mogelijk alle woningen verduurzamen. Maar dat kan niet allemaal op hetzelfde moment. De woningen met de slechtste energielabels krijgen daarom dit jaar geen huurverhoging. Op energielabel.nl controleer je het energielabel van jouw woning.
5. Heeft jouw woning in de vrije sector de markthuur voor dit jaar al bereikt? Dan krijg je dit jaar geen huurverhoging.
Wij geven jouw nieuwe huurprijs door aan de Belastingdienst. De Belastingdienst past de toeslag niet direct aan. Het bedrag dat je krijgt, blijft in 2025 dus gelijk. Na afloop van 2025 krijg je de definitieve berekening van de Belastingdienst. Wil je meer weten? Kijk dan op toeslagen.nl.
tip: controleer je definitieve berekening goed. Neem contact op met de Belastingdienst als je denkt dat er iets niet klopt.
Betalingsproblemen zijn niet fijn. Het helpt om dit vooral zo snel mogelijk aan te pakken. Je kan ons altijd bellen voor hulp en advies. Als je dat wil maken we een afspraak met je. Misschien kunnen we je telefonisch alvast wat tips geven. We zoeken graag samen naar de oplossing.
Huurtoeslag is een extra bijdrage. Hiermee kun je een deel van je huur betalen.
Je kunt huurtoeslag krijgen als:
- je inkomen niet te hoog is;
- je huur niet te hoog is.
Wil je weten of je recht hebt op huurtoeslag? Ga naar http://www.toeslagen.nl/proefberekening.
Vul je gegevens in. Je ziet meteen of je toeslag krijgt en hoeveel.
Verandert jouw inkomen of de samenstelling van je gezin? Dan heeft dat gevolgen voor de toeslag die je krijgt. Geef veranderingen daarom altijd binnen vier weken door aan de Belastingdienst. Zo voorkom je dat je huurtoeslag moet terugbetalen. Doe dit via toeslagen.nl of bel gratis met de Belastingtelefoon via 0800 0543.
Als er heel veel verschil zit in jouw voorschot en de werkelijke kosten, dan passen wij de servicekosten vanaf 1 juli 2025 aan. De premie voor het Thuis PlusPakket is € 6,11. Dit verandert niet.
Woon je in een flatgebouw? Dan hoef je niet alle algemene ruimtes zelf te onderhouden. Veel daarvan regelen wij voor je. Denk bijvoorbeeld aan de schoonmaak van de algemene ruimtes, de energie voor de lift, verlichting van de algemene ruimtes of het tuinonderhoud. Voor deze service betaal je servicekosten. De kosten die we maken verschillen natuurlijk per gebouw. Daarom zijn niet alle servicekosten gelijk. Benieuwd wat jij betaalt aan servicekosten? Je vindt het in je huuropbouw.
Bij de afrekening van de servicekosten noemen we ook administratiekosten. Dit zijn natuurlijk niet alleen de kosten voor het maken van de brief. We zorgen er ook voor dat de verlichting in de trappenhallen, galerijen en bergingen brandt. Dat bijvoorbeeld de schoonmaak geregeld is en dat er in sommige gevallen een huismeester aanwezig is. De organisatie hiervan valt onder administratiekosten (dit is 5% van de kosten in de kolom 'uw aandeel' op de servicekostenbrief).
De huurcommissie heeft bepaalt dat die administratiekosten maximaal 5% zijn van de totale servicekosten. Dit is wettelijk vastgelegd.
Jouw woning valt in de categorie middenhuur als:
- Je huurcontract is ingegaan na 1 juli 2024 en voor 1 januari 2025. En de huurprijs is tussen de 879,66 en 1157,96 euro.
Of
- Je huurcontract is ingegaan na 31 december 2024. En de huurprijs is tussen de 900,07 en 1184,83 euro.