Hoeveel % huurverhoging krijg ik?

Bekijk hoeveel huurverhoging jij krijgt

Niet iedereen krijgt evenveel huurverhoging. Dat heeft bijvoorbeeld te maken met het type woning, het energielabel en of we de woning in onderzoek hebben voor sloop of renovatie. Wil je kijken hoeveel procent (%) huurverhoging jij krijgt? Doorloop dan de beslisboom. Dit percentage vind je ook terug in de brief huurwijziging. Deze brief ontvang je voor 1 mei 2024.

Gerelateerde vragen

Waarom verhogen jullie de huur?

Algemeen

Ieder jaar passen wij per 1 juli de huurprijzen aan. Hierdoor kunnen we blijven investeren in onze woningen en wijken. We houden ons hierbij natuurlijk aan de regels van de overheid. Die bepaalt namelijk met hoeveel procent de huren maximaal mogen stijgen. Je krijgt altijd vóór 1 mei een brief van ons met je nieuwe huurprijs.

De huuropbouw ziet er voor ieder adres net iets anders uit. In elke huuropbouw zie je de kale huurprijs. Woon je in een flatgebouw? Dan komen er bijna altijd servicekosten bij. Heb je een Thuis Plus Pakket? Dan zie je ook deze kosten terug in je huuropbouw.

Meer over dit onderwerp

Wanneer krijg ik antwoord op mijn bezwaar tegen de huurverhoging?

Algemeen

Heb je bezwaar gemaakt tegen de huurverhoging? En heb je dit gedaan vóór 1 juli 2024? Dan krijg je zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen 6 weken na 1 juli antwoord van ons.

Op 1 juli 2024 is de nieuwe huurprijs ingegaan. Betaal de nieuwe huurprijs totdat je antwoord van ons krijgt. Is je bezwaar goedgekeurd en heb je dus te veel huur betaald? Dan krijg je dit natuurlijk van ons terug.

Meer over dit onderwerp

Waarom stellen jullie een huurverhoging voor?

Algemeen

Volgens de wet moeten wij huurders van een sociale huurwoning twee maanden voor de verhoging ingaat, een huurverhoging voorstellen.

Meer over dit onderwerp

Mijn kale huurprijs verandert dit jaar niet. Hoe kan dat?

Algemeen

Er zijn vier mogelijkheden waarom jouw kale huurprijs niet is veranderd:

  1. Het kan zijn de netto huurprijs van jouw sociale woning in eerdere jaren al boven de liberalisatiegrens uitkwam. Daarom verandert de kale huurprijs dit jaar niet. Je servicekosten kunnen wel veranderd zijn.
  2. Je hebt van ons een 5-jarenbrief ontvangen. Daarin staat dat we de staat van jouw woning onderzoeken. Tijdens dit onderzoek bevriezen we jouw kale huur. Je krijgt daarom dit jaar geen huurverhoging. 
  3. Je hebt van ons gehoord dat je woning wordt gesloopt. Als we woningen slopen, dan bevriezen we de kale huur. Je krijgt daarom dit jaar geen huurverhoging. 
  4. Jouw woning heeft een energielabel E, F of G. We willen zo snel mogelijk alle woningen verduurzamen. Maar dat kan niet allemaal op hetzelfde moment. De woningen met de slechtste energielabels krijgen daarom dit jaar geen huurverhoging. Op energielabel.nl controleer je het energielabel van jouw woning. 
  5. Heeft jouw woning in de vrije sector de markthuur voor dit jaar al bereikt? Dan krijg je dit jaar geen huurverhoging. 
     
Meer over dit onderwerp

Wat als ik het niet eens ben met de voorgestelde huurverhoging?

Algemeen

Dan kun je bezwaar maken. Zorg dat dit bezwaar vóór 1 juli 2024 bij ons binnen is. Op deze datum gaat de huur-verhoging in. Je kunt bezwaar maken door een e-mail te sturen naar info@domijn.nl met als onderwerp ‘bezwaar huurverhoging’. Of stuur een brief naar Domijn, Postbus 1345, 7500 BH ENSCHEDE.

Meer over dit onderwerp

En hoe gaat het als ik huurtoeslag krijg?

Algemeen

Wij geven jouw nieuwe huurprijs door aan de Belastingdienst. De Belastingdienstpast de toeslag niet direct aan. Het bedrag dat je krijgt, blijft in 2024 dus gelijk. Na afloop van 2024 krijg je de definitieve berekening van de Belastingdienst. Wil je meer weten? Kijk dan op toeslagen.nl.

tip: controleer je definitieve berekening goed. Neem contact op met de Belastingdienst als je denkt dat er iets niet klopt.

Meer over dit onderwerp

Wat houdt de huurverhoging in?

Algemeen

In de brief, die je vóór 1 mei krijgt, lees je precies welke maandelijkse huur je vanaf 1 juli betaalt. 

Meer over dit onderwerp

Wat als ik de huur niet kan betalen?

Algemeen

Betalingsproblemen zijn niet fijn. Het helpt om dit vooral zo snel mogelijk aan te pakken. Je kan ons altijd bellen voor hulp en advies. Als je dat wil maken we een afspraak met je. Misschien kunnen we je telefonisch alvast wat tips geven. We zoeken graag samen naar de oplossing.

Meer over dit onderwerp

Heb ik recht op huurtoeslag?

Algemeen

Dat kun je uitzoeken via toeslagen.nl. Hier kun je een proefberekening maken en toeslag aanvragen.

Meer over dit onderwerp

Hoe zit het met de huurverhoging van garages en andere ruimten?

Algemeen

De huurprijzen van garages, bergingen, parkeergelegenheden en andere ruimten die wij verhuren, verhogen we dit jaar met 5%.

Meer over dit onderwerp

Verandert er iets in jouw leven? Vertel het de Belastingdienst

Algemeen

Verandert jouw inkomen of de samenstelling van je gezin? Dan heeft dat gevolgen voor de toeslag die je krijgt. Geef veranderingen daarom altijd binnen vier weken door aan de Belastingdienst. Zo voorkom je dat je huurtoeslag moet terugbetalen. Doe dit via toeslagen.nl of bel gratis met de Belastingtelefoon via 0800 0543.

Meer over dit onderwerp

Worden de servicekosten en het Thuis PlusPakket ook aangepast?

Algemeen

Als er heel veel verschil zit in jouw voorschot en de werkelijke kosten, dan passen wij de servicekosten vanaf 1 juli 2024 aan. De premie voor het Thuis PlusPakket is € 6,11. Dit verandert niet.

Meer over dit onderwerp

Wat zijn servicekosten?

Algemeen

Woon je in een flatgebouw? Dan hoef je niet alle algemene ruimtes zelf te onderhouden. Veel daarvan regelen wij voor je. Denk bijvoorbeeld aan de schoonmaak van de algemene ruimtes, de energie voor de lift, verlichting van de algemene ruimtes of het tuinonderhoud. Voor deze service betaal je servicekosten. De kosten die we maken verschillen natuurlijk per gebouw. Daarom zijn niet alle servicekosten gelijk. Benieuwd wat jij betaalt aan servicekosten? Je vindt het in je huuropbouw.

Bij de afrekening van de serivcekosten worden ook administratiekosten genoemd. Dit zijn natuurlijk niet alleen de kosten voor het maken van de brief. We zorgen er ook voor dat de verlichting in de trappenhallen, galerijen en bergingen brandt. Dat bijvoorbeeld de schoonmaak geregeld is en dat er in sommige gevallen een huismeester aanwezig is. De organisatie hiervan valt onder administratiekosten (dit is 5% van de kosten in de kolom 'uw aandeel' op de servicekostenbrief).

De huurcommissie heeft ook vastgesteld dat een verhuurder 5% administratiekosten mag rekenen over de bij de huurder in rekening gebrachte servicekosten.

Meer over dit onderwerp