Stijgende energieprijzen

Woon je in een woongebouw met een gemeenschappelijke installatie voor verwarming en/of warm water? De zogenoemde blokverwarming? Dan betaal je hiervoor elke maand een voorschotbedrag.
Ieder jaar ontvang je vóór 1 juli de eindafrekening over het afgelopen kalenderjaar.

De energieprijzen zijn nog steeds hoog
Daarom komt de overheid dit jaar met een tijdelijke regeling. Dit betekent dat de overheid een vergoeding betaalt. Deze betalen zij aan Domijn. Domijn verrekent de vergoeding bij de afrekening van de warmtekosten per woning over het jaar 2023. Je wordt als huurder per brief geïnformeerd over deze vergoeding.

In de tijdelijke regeling van de overheid staat ook een verdeelsleutel
Daarin staat precies hoe de vergoeding verdeeld moet worden. Daarbij wordt gekeken naar het verbruik per warmte-aansluiting. En dat de gemaakte energiekosten en de vergoeding per warmte-aansluiting in verhouding zijn.

Veel gevraagd over Stijgende energieprijzen

Wat zijn warmtekosten en wanneer ontvang ik de afrekening hiervoor?

Algemeen

Heb jij in je huuropbouw het kopje "warmtekosten"? Dan is jouw woning aangesloten op het centrale ketelhuis. Dit ketelhuis zorgt voor de verwarming van alle appartementen in jouw gebouw.

Maandelijks betaal je een vast bedrag aan warmtekosten. Maar misschien verbruik jij wel meer óf juist minder dan waar je voor betaald hebt. Daarom geven de meters op jouw radiatoren precies weer wat jij verbruikt. 

Eén keer per jaar sturen we je een brief voor de afrekening van deze warmtekosten. Wij zijn wettelijk verplicht de afrekening van het jaar ervoor binnen één jaar naar je te sturen. We doen altijd ons best om de afrekening voor 1 juli naar je toe te sturen. Daarin lees je of je moet bij betalen óf dat je geld terugkrijgt.

Waarom wordt mijn voorschot per 1 mei aangepast en hoe is dit berekend?

Algemeen

Jouw voorschot wordt aangepast omdat je voor het afgelopen jaar meer dan € 120,- moet bijbetalen. Door jouw voorschot te verhogen proberen we te voorkomen dat je volgend jaar weer een groot bedrag moet bijbetalen.

Jouw nieuwe voorschot is berekend op jouw verbruik in 2022. En de verwachte energieprijzen voor 2023. Voor het jaar 2023 houden we de maximale prijs aan (prijsplafond) voor de variabele kosten. 

Is er een maximale prijs (prijsplafond) voor blokverwarming?

Algemeen

De overheid stelde voor blokverwarming voor 2023 een maximale prijs in (prijsplafond). 

En zij beslissen de hoogte van de bijdrage per woning voor de woningcorporatie. De verdeling van deze bijdrage is nog niet bekend. Als deze verdeling bekend is, vertellen we dit op onze website. 

Wat kan ik zelf doen aan de stijgende energieprijzen?

Algemeen

1.      Je neemt zelf energie af bij een energieleverancier
De meeste huurders hebben zelf een contract bij een energieleverancier, zoals Eneco, Vattenfal of Essent. Als dit voor jou geldt en je hebt vragen over de jaarafrekening, de tarieven of het verbruik, dan raden wij je aan contact op te nemen met jouw energieleverancier. De hoogte van de jaarafrekening en het maandelijkse voorschot is afhankelijk van jouw verbruik en van de prijzen die overeengekomen zijn in het contract. Kun je jouw energiekosten niet betalen, neem dan contact op met jouw energieleverancier om te kijken naar een maatwerkoplossing voor jouw situatie.

2.      Jouw woning wordt verwarmd door een collectieve ketel
Als jouw woning niet beschikt over een eigen cv-ketel, maar wordt verwarmd door een collectieve ketel, bijvoorbeeld stadswarmte of blokverwarming, dan betaal je in de huurprijs een voorschot warmtekosten. Wij adviseren om het bedrag van het warmtevoorschot zo snel mogelijk te verhogen. Heb jij je warmtevoorschot nog niet verhoogd? Dan kan het zijn dat wij dit voor jou hebben gedaan. We doen dit om te voorkomen dat je bij de eindafrekening van 2022 een heel groot bedrag moet bijbetalen. 

Op MijnDomijn kun je gemakkelijk jouw verhoging doorgeven. Klik hiervoor op ‘Warmtekosten | aanvraag’ onder het kopje ‘zelf regelen’. Hieronder vind je ook een tabel voor advies over met hoeveel euro je jouw maandbedrag het best kan verhogen om te voorkomen dat je bij de eindafrekening flink moet bij betalen.

Tip: kook je op gas? Hiervoor heb je een apart contract met jouw energieleverancier.
Ons advies is om ook het maandbedrag bij jouw energieleverancier te verhogen. Neem hiervoor contact op met jouw energieleverancier. 

Wat doet Domijn aan de stijgende energieprijzen?

Algemeen

Als woningcorporatie zorgen we ervoor dat huurders een betaalbare en passende woning kunnen huren. Betaalbaarheid is voor Domijn dus een erg belangrijk uitgangspunt. Domijn is geen energieleverancier en kan helaas geen directe invloed uitoefenen op energieprijzen. De stijgende energieprijzen hebben wel invloed op de woonlasten.

Als je problemen ervaart met de huurbetaling, wel of niet veroorzaakt door de stijgende energieprijzen, dan gaan wij graag daarover met je in gesprek.

Verduurzamen van woningen
Ieder jaar verduurzamen we tussen de 600 en 800 woningen. Dit doen we met meerdere woningen tegelijker tijd. We investeren in het isoleren van woningen en het plaatsen van zonnepanelen. Dit blijven we de komende jaren doen. Als we bij jou aan de slag gaan informeren je ruim van tevoren. 

Het is niet mogelijk om zelf een verduurzaming van je woning aan te vragen. Wel mag je in sommige gevallen zelf een stukje van je huis verduurzamen of verbeteren. Dit noemen wij zelf aangebrachte voorzieningen (ZAV). Wil je weten wat je wel of niet zelf mag aanpassen in of aan je huis, klik dan hier. 

Kan het dat mijn meter niet goed werkt?
Dat kan. Denk je dat dit bij jou het geval is? Laat het ons weten. Wij geven dan Ista de opdracht om de meters op afstand te laten controleren.

Wat doet de overheid aan de stijgende energieprijzen?

Algemeen

Tijdelijk Noodfonds Energie

Heeft u een hoge energierekening en een lager inkomen? Misschien komt u dan in aanmerking voor het landelijke Noodfonds Energie. Dit tijdelijk noodfonds betaalt een deel van uw energierekening. Een fijn vangnet voor wie wat extra hulp kan gebruiken!

Wie komt er in aanmerking voor het tijdelijk Noodfonds Energie?
Niet iedereen kan steun aanvragen bij Het Noodfonds Energie. Om deze steun te krijgen zijn er een aantal spelregels:

  • Het huishouden heeft een inkomen van maximaal 200% van het sociaal minimum. Dat betekent dat het bruto-inkomen per maand lager is dan €3.200,- (alleenstaande) of €4.480,- (samenwonend), inclusief 8% vakantiegeld.
  • Het huishouden heeft een energiecontract voor gas, stroom of stadswarmte op naam van een persoon uit het huishouden.
  • De energiekosten van de energieleverancier zijn hoger dan 8 tot 10 procent van het bruto-inkomen per maand.

Vraag het tijdelijk Noodfonds Energie aan op www.noodfondsenergie.nl
Voor u begint met de aanvraag heeft u een aantal dingen nodig. Zorg dat u de volgende gegevens bij de hand hebt.

  • DigiD gebruikersnaam en wachtwoord. Woont u met meerdere volwassenen? Dan moeten zij ook hun DigiD gebruikersnaam en wachtwoord erbij pakken.
  • Uw klantnummer van de energieleverancier.Die vindt u op de factuur. Of in uw bankafschrift bij betaling.
  • De termijnbedragen van de energieleverancier.
  • Een half uur. Zo lang duurt het om het Noodfonds Energie aan te vragen.

Meer informatie en aanvragen
U kunt steun aanvragen via Tijdelijk Noodfonds Energie (https://www.noodfondsenergie.nl/). Hier vindt u ook meer informatie over hoeveel steun u eventueel kunt krijgen.

Gemeente Enschede

Vanaf 3 januari 2022 is de gemeente Enschede samen met Alifa een meldpunt gestart voor advies bij hoge energiekosten. Dit meldpunt is bedoeld voor alle inwoners die door de stijgende gas- en elektriciteitsprijzen moeite hebben met het betalen van de energierekening.

Als je een melding doet, dan word je in contact gebracht met het Budget Advies Team van Alifa.
Je krijgt dan een budget adviesgesprek, en kijken ze goed naar jouw situatie. Aanvullend kun je ook een gesprek met een bespaarcoach krijgen. Die kijkt naar mogelijkheden om in huis te besparen op het energieverbruik. Zo onderzoeken ze samen met jou, of er manieren zijn om beter rond te komen met jouw inkomen.

Vanaf 3 januari kun je het meldpunt op de volgende manieren bereiken:

  • Mailen naar energie@alifa.nl;
  • Bellen naar 053 303 40 14;
  • Via de chatfunctie op www.alifa.nl;
  • Door binnen te lopen bij de Wijkwijzer. Kijk op www.enschede.nl/wijkwijzer voor de Wijkwijzer bij jouw in de buurt.

Ook kun je kijken op de site van het Energieloket Enschede
Je vindt hier vele tips en hier kun je ook in contact komen met een energie- of wooncoach. Een energie- of wooncoach kan samen met jou kijken naar jouw energierekening. En je informatie geven over energiezuinige producten om te besparen op je energielasten. Je kan ze ook bellen op 053 303 40 14.

Gemeente Haaksbergen

Huur je een woning in de gemeente Haaksbergen? Op de website www.sterinsamenduurzaam.nl vind je informatie en bespaaradviezen over jouw energieverbruik.

Heb jij geen energietoeslag ontvangen? Maar denk jij wel in aanmerking te komen of heb je hier een vraag over? Kijk dan op deze website. 

Voor overige vragen over geldzorgen of schulden kan je een mail sturen naar: hulpbijgeldzorgen@noaberpoort.nl.